Noutati:

Vitalitate și suplețe în grafica de șevalet a Corneliei Victoria Dedu

Artista Cornelia Victoria Dedu ne uimește cu fiecare expoziție pe care o organizează. În urmă cu ani, simezele galeriilor unde expunea pictorița erau încărcate cu lucrări de pictură în ulei, îndelung elaborate, cele mai multe dintre ele, compoziții atent realizate la șevalet, în atelier. Pe măsură ce anii au trecut, am observat o schimbare în felul său de a-și concepe prezentările personale. La un moment dat au apărut în spațiul expozițional, dar cu rol secundar–piesele de grafică. Și acelea, executate cu pedanterie ofereau o altă perspectivă asupra picturilor în ulei, dar nimic mai mult. Mai recent, Cornelia Victoria Dedu și-a regândit ieșirile pe simeze, accentul fiind pus pe bogăția și spontaneitatea tehnicilor grafice.

Credit foto: Roxana Păsculescu

Cornelia Victoria Dedu Conceptual Gallery (2)

Așadar,artista demonstrează public că grafica de șevalet poate avea un rol important în cunoașterea unui pictor. La Muzeul de Artă “Casa Simian” de la Râmnicu Vâlcea, în 2014, Cornelia Victoria Dedu oferea un spectacol cuprinzător asupra felului personal de a înțelege grafica. Acum, la Conceptual Gallery din București (Str. Dionisie Lupu Nr.56 ) ideea de a expune numai grafică revine cu rezultate foarte frumoase. Artista, susținută în concept de curatoarea Luiza Barcan prezintă acum o selecție de grafică extrem de variată. Pe simeză, observăm înainte de orice altceva, toate tehnicile grafice care au interesat-o pe pictoriță: de la creion, la acuarelă, de la tușuri la pasteluri. Dincolo de tehnici, surprindem cu privirea bogăția de teme asupra cărora s-a oprit Cornelia Victoria Dedu. În plus, în tratarea subiectelor sesizăm cu claritate feluritele modalități de care s-a slujit artista pentru mai buna lor reprezentare.

Peisajele citadine, rurale ori marine care domină simeza, apoi portretele, scenele de gen sunt executate fie spontan, doar în câteva linii, fie sunt rezultatul unui demers elaborat în care apar contraste cromatice iar amănuntele capătă roluri semnificative într-o analiză compozițională de mai mare amploare.
Selecția întreprinsă pentru această personală înfățișează privitorilor, un parcurs artistic de peste 50 de ani, prin așezarea în vecinătate a unor desene din perioada fragedă a formării artistei și pasteluri ori acuarele executate recent, în simpozioanele de creație. Descoperim cu plăcere în unele dintre lucrări, finețea și modularea bogată a liniei; în altele, remarcăm limpezimea unei pete de culoare care spune totul despre atmosfera surprinsă de plasticiană.
Și astfel, la Conceptual Gallery o surprindem pe artistă dincolo de pictura în ulei pe pânză; și reușim, prin împlinirea gândului curatorului să pătrundem în atelierul tainic al artistei.

Roxana Păsculescu, jurnalist Radio România Cultural

sursa: http://www.radioromaniacultural.ro