Noutati:

Vernisaj de pictură Dalia Bialcovski, “Ademenitoare povara” – Galeria SENSO

Miercuri 5 octombrie 2016, orele 18:00, la Galeria SENSO (Bd. Unirii nr. 15, sector 5),  a avut loc vernisajul expozitiei de pictura „Ademenitoare povara” a artistei DALIA BIALCOVSKI.

Cuvantul de deschidere al expozitiei va fi sustinut de criticul de arta Dr. Doina Pauleanu, director al Muzeului de Arta din Constanta.

Acest eveniment este realizat cu sprijinul Catena Grup, prin Programul Catena pentru Arta.

galeria-senso-28-dalia-bialcovski

galeria-senso-29-dalia-bialcovski

Credit foto:  artportfolio.ro

Dalia Bialcovski a absolvit Academia de Arta „Nicolae Grigorescu” din Bucuresti, (Sectia Pictura, clasa Prof. Vasile Blendea si Florin Mitroi). Este membru titular al Uniunii Artistilor Plastici din Romania, al „Association Internationale des Arts Plastiques”- UNESCO, Paris si al AFCAPR. A avut 18 expozitii personale si a participat la peste 90 de expozitii de grup – nationale, municipale si internationale in tara si strainatate sub patronajul UAP, ICR, FILDA Arta, Soleil de l’Est, FICF, MAE. Lucrarile sale se afla in muzee si colectii particulare sau de stat din Romania, Elvetia, Italia, Franta, Spania, Austria, Algeria, Brazilia, Marea Britanie, Israel, Germania, Rusia si SUA. Creatia si talentul sau au fost rasplatite cu Marele Premiu pentru Pictura (1999, Expozitia Internationala din Cangas, Spania), Premiul I pentru Pictura al Concursului National al Artistilor Plastici Profesionisti din Romania (1987) si bursa „Theodor Aman”, acordata de Municipalitatea orasului Bucuresti si UAPR (1988 – 1991)


galeria-senso-21-dalia-bialcovski galeria-senso-22-dalia-bialcovski

“Cunoscând o parte dintre lucrările realizate anterior, nu mi-aş fi imaginat că o expoziţie personală a creatoarei cu prenume de floare poate să arate altfel decât cea de faţă, deschisă la Galeria Senso; cu acest prilej aşteptat (artista a beneficiat de sponsorizarea fundaţiei Fildas Art), pictura ei este nu numai austeră, ci şi visătoare (Introspecţie), figurativă, deşi mereu ademenită de abstracţie (Trecerea între lumi), cu o cromatică fără contraste majore, cu toate că ecourile îndepărtate şi parcă vătuite ale acestora nu lipsesc (Viitorul rod), dinamică, deşi artista ar dori să spună clipei – stai! (Miraj), sub semnul cuplului, dar abia după ce acesta înfruntă forme reale şi simbolice ale sacrificiului (Ofrandă, Trecerea prin foc), delicată şi feminină fără efort, deşi la baza demersului ei artistic stă mereu construcţia, rigoarea, vigoarea, forţa (Evadare), feministă fără insistenţă, intransigentă sau intolerantă (Daphne, Femeia pom).

galeria-senso-23-dalia-bialcovski

Ademenitoare povară, arta este asumată ca opţiune individuală (Trecerea între lumi), ca semn al destinului (Ana), ca sens al împlinirii, după ce va fi parcurs trudnice etape întru iniţiere (Călătoria, în care un personaj sare peste doi cai în galop, amintitnd, ca probă ritualică, de saltul bărbaţilor sau femeilor cretane peste taurii aflaţi în cursă – fresca în palatul din Cnossos, sec. XVI i. Hr.) şi desăvârşire (Bolta cu minuni).

Văzute frontal, monumentale, în contururi puternice, trasate atent şi hotărât, personajele Daliei Bialkovski sunt reprezentate în momente de concentrare, de străduinţă şi stăruinţă, de abandon, de iubire, de fericire; în prima situaţie arătată, doamne în vemsinte belle époque (pe care o putem localiza istoric, la sfârşitul secolului al XIX – lea până la Primul Război Mondial, sau simbolic, în perioade fericite din istoria omenirii, căci, desigur, acestea treabuie să fi existat) – pălării înalte cu boruri largi şi voaluri, rochii lungi şi ample – par adâncite în lumea lor, cu zâmbet enigmatic pe chipul abia sugerat (Introspecţie) sau în braţele bărbatului care poartă vânjos mirabila povară; străduinţa şi stăruinţa pot fi identificate în atitudinea Dresorului sau a Doamnelor de societate; starea de abandon este resimţită de parteneri în toiul Dansului, atunci când în jur nu mai există decât ritm, sunete şi bucuria de a trăi; iubirea este a mamei care îşi contemplă pruncul (Ocrotire, Primul pas), iar fericirea – în braţele bărbatului pereche (Tangoul).

galeria-senso-24-dalia-bialcovski

La vie en rose – aşa am putea numi această expoziţie după una dintre dominantele cromatice, deşi rozul este, în multe cazuri, fanat, căptuşit cu alte culori, în surdină sau acompaniat de aluzii ale trecutului, ca într-un palimpsest, nu cuprinde doar imagini cu unul sau mai multe personaje, ci şi compoziţii cu tematică zoomorfă şi peisaje. Calul pare a fi animalul preferat pentru frumuseţea proporţiilor (Evadare), utilitate (Calul cu poveri), rolul în istorie şi mitologie (Călătoria, în care saltul omului peste cei doi bidivii în galop neînfrânat poate sugera şi dorinţa de contopire, cu aluzie diectă la făptura mitică a centaurului), deşi nici leul nu este uitat, chiar dacă acesta, privat de libertate, îşi pândeşte intens Dresorul.

Peisajele sunt mediteraneene, cu ţărmuri mângâiate de soarele matinal – Lumina în zori, Privind spre mare, cu linii pure oglindite în ape – Îndepărtare, cu acele construcţii măiastre emanate parcă de armonia naturii în care, consubstanţiale, s-au integrat cu secole în urmă.” – Dr. Doina Pauleanu, critic de arta, Director Muzeul de Arta Constanta.

galeria-senso-0-dalia-bialcovski galeria-senso-1-dalia-bialcovskigaleria-senso-2-dalia-bialcovski galeria-senso-3-dalia-bialcovski galeria-senso-4-dalia-bialcovski galeria-senso-5-dalia-bialcovski galeria-senso-6-dalia-bialcovski galeria-senso-7-dalia-bialcovski galeria-senso-8-dalia-bialcovski galeria-senso-9-dalia-bialcovski galeria-senso-10-dalia-bialcovski galeria-senso-11-dalia-bialcovski galeria-senso-12-dalia-bialcovski galeria-senso-13-dalia-bialcovski galeria-senso-14-dalia-bialcovski galeria-senso-15-dalia-bialcovski galeria-senso-17-dalia-bialcovski galeria-senso-18-dalia-bialcovskigaleria-senso-19-dalia-bialcovski galeria-senso-20-dalia-bialcovskigaleria-senso-25-dalia-bialcovski galeria-senso-26-dalia-bialcovskigaleria-senso-27-dalia-bialcovski

 

Expozitia „Ademenitoare povara” poate fi vizitata la Galeria Senso in perioada 5 octombrie – 3 noiembrie 2016, de luni pana vineri intre orele 11.00 – 18.00, sambata intre orele 12.00 -18.00.