Noutati:

Vernisaj de acuarelă Corneliu Drăgan- Târgovişte – Casa de licitatii GOLDART

casa-de-licitatii-goldart-corneliu-dragan-targoviste-2016

casa-goldart-1-corneliu-dragan-targoviste-2016

Credit foto: Valeriu Drăgan

casa-goldart-2-corneliu-dragan-targoviste-2016casa-goldart-3-corneliu-dragan-targoviste-2016 casa-goldart-4-corneliu-dragan-targoviste-2016 casa-goldart-5-corneliu-dragan-targoviste-2016 casa-goldart-6-corneliu-dragan-targoviste-2016 casa-goldart-7-corneliu-dragan-targoviste-2016 casa-goldart-8-corneliu-dragan-targoviste-2016 casa-goldart-9-corneliu-dragan-targoviste-2016 casa-goldart-10-corneliu-dragan-targoviste-2016 casa-goldart-11-corneliu-dragan-targoviste-2016 casa-goldart-12-corneliu-dragan-targoviste-2016 casa-goldart-13-corneliu-dragan-targoviste-2016 casa-goldart-14-corneliu-dragan-targoviste-2016 casa-goldart-15-corneliu-dragan-targoviste-2016 casa-goldart-16-corneliu-dragan-targoviste-2016 casa-goldart-17-corneliu-dragan-targoviste-2016 casa-goldart-18-corneliu-dragan-targoviste-2016 casa-goldart-19-corneliu-dragan-targoviste-2016 casa-goldart-20-corneliu-dragan-targoviste-2016 casa-goldart-21-corneliu-dragan-targoviste-2016 casa-goldart-22-corneliu-dragan-targoviste-2016 casa-goldart-23-corneliu-dragan-targoviste-2016 casa-goldart-24-corneliu-dragan-targoviste-2016


casa-goldart-26-corneliu-dragan-targoviste-2016  casa-goldart-28-corneliu-dragan-targoviste-2016

Criticul de artă Luiza Barcan impreuna cu pictorul Corneliu Drăgan – Târgovişte.


Alocuţiune Luiza Barcan

“Îmi face o deosebită plăcere să prezint expoziţia domnului Corneliu Drăgan – Târgovişte, un artist pe care nu îl ştiu de prea multă vreme, dar care m-a impresionat încă de la început prin originalitatea de care dă dovadă şi hai să-i spunem, prin hărnicie, dacă nu va sună puţin anapoda termenul. Corneliu Drăgan – Târgovişte este un artist foarte harnic, care nu are deloc stare şi care, cred eu, se identifica foarte bine cu ceea ce face.

Este prin excelenţă un acuarelist. A ales această tehnică şi nu a ales-o pe cea mai uşoară, ba din potrivă. Astăzi, când privim o acuarelă poate că ni se pare că-i un lucru uşor de realizat, pentru că avem tendinţa să o comparăm cu alte tehnici în care lucrează artiştii, însă făcând acest lucru este posibil să ne înşelăm. Uneori este chiar mai dificilă decât uleiul, pentru că spre deosebire de acesta, asupra acuarelei nu se mai poate interveni. Deci ce ai făcut, rămâne bun făcut. Prin urmare, eu cred că artistul care selectează această tehnică şi îşi doreşte să lucreze astfel, trebuie să aibă o anumită structură interioară ca artist şi trebuie să fie un om suficient de bine motivat şi de cerebral, încât să ştie exact ce îşi doreşte să facă. Asta, în pofida faptului că acuarela este atât de diafană. Iar de acest lucru puteţi să vă convingeţi doar privind lucrările expuse în această seară. Fără îndoială, domnul Drăgan este un maestru al acuarelei şi asta nu o spun eu acum, căci artistul a primit deja o astfel de distincţie la o expoziţie recentă, care a avut loc în acest an, în Mexic. Va şi felicit pentru asta.

Suntem lângă un artist care are foarte multe expoziţii personale şi cred că numai în 2016 are deja vreo opt, toate acestea alături de participările sale la taberele de creaţie, la simpozioane şi la concursurile internaţionale de acuarelă, astfel încât putem vorbi despre un artist consacrat, care are încă foarte multe lucruri să ne transmită.

Selecţia de lucrări din seara aceasta este foarte variată. Sunt 42 de lucrări, dacă nu mă înşel. Sunt, în esenţă, peisaje, dar şi naturi statice, atât cu flori, cât şi cu diferite obiecte. Aş vrea să vorbesc întâi despre peisaj, dar nu înainte de a spune că domnul Drăgan – Târgovişte se comportă exact ca un pictor care a ales să lucreze în plein air, în sensul în care abordează acest motiv al peisajului. Acesta este prin esenţă unul citadin, întrucât indiferent de ceea ce privim în aceste lucrări, indiferent de unde ar fi ele inspirate, indiferent care ar fi locurile pe care artistul a ales să le reprezinte, observăm că toate sunt peisaje citadine. Sunt oraşe mai vechi sau mai noi, pe care artistul le priveşte cu un ochi foarte personal, le filtrează printr-o sensibilitate anume şi ni le aduce nouă în faţa ochilor, uneori înnobilate, alteori aureolate de acea atmosferă unică, care le face inconfundabile. Nu o să pot eu să evoc toate locurile prin care a fost artistul, dar pot să enumăr câteva, poate mă mai ajută şi dânsul. E vorba, evident, despre peisaje din Bucureşti, peisaje de la Veneţia, multe, peisaje de la Balcic, pesiaje din Spania. Sunt multe locuri pe unde a călătorit, pentru că aşa cum face orice artist care se respectă, îşi caută locurile şi le slectează pe acelea care îl pot inspira şi astfel a procedat şi domnul Corneliu Drăgan – Târgovişte.

Mai avem în faţa noastră o lucrare pe care am putea să o definim ca pe o sinteză a ceea ce face artistul. E ca un fel de lucrare manifest, care conţine lucrări într-o lucrare şi de asemenea, înfăţişează şi uneltele pictorului, respectiv hârtia, tuburile de culoare şi pensulele. E aşa, ca un fel de mărturisire în imagine a propriei vocaţii şi mie mi-a plăcut foarte mult şi ideea de a o expune aici. Mi s-a părut o alegere foarte inspirată.

casa-goldart-30-corneliu-dragan-targoviste-2016

După aceea avem aceste naturi statice cu flori, care trăiesc foarte mult din ceea ce înseamnă pata de culoare, pentru că în acuarelă pata de culoare este cea care vibrează, cea care creează transparenţă, cea care creează nuanţe subtile, rafinate, cele care îi transmit privitorului mesajul acela foarte subtil pe care artistul în desprinde din motivul pe care îl priveşte şi îl filtrează mai întai, el însuşi. Şi exact acest lucru se întâmplă cu florile pe care le privim astăzi. Eu aş spune că nu diferă decât tehnica, pentru că felul în care sunt organziate compoziţiile, cromatica şi toate celelalte ar putea fi foarte bine lucrate şi în altă tehnică, de exemplu, în ulei. Numai că artistul vine ca această tehnică foarte rafinată a acuarelei şi creează această transparenţă pe care uleiul cu greu ar putea să o obţină. De asemenea, putem să ne bucurăm ochiul cu multiple nuanţe de griuri colorate, foarte interesante, cu compoziţii foarte echilibrate – artistul ştie foarte bine să îşi dozeze motivele şi aşezarea lor în pagină şi cred că acesta este un lucru care face foarte bine ochiului şi face multă plăcere.

Aş vrea să vă las să vă bucureşti de ceea ce vedeţi, pentru că întradevar merită privite aceste lucrări. O să închei spunând ceea ce spun în general despre artiştii care îmi plac – faptul că artiştii care ne plac sunt de obicei artiştii pe care ne dorim să îi avem în casa noastră şi ale căror lucrări ne dorim să le privim atunci când suntem în intimitatea căminului nostru. Cred că acesta este rolul artei şi dacă dorim acest lucru atunci când privim lucrările unui artist înseamnă că el şi-a atins scopul. Vă mulţumesc foarte mult! Vă felicit pentru această nouă expoziţie personală şi vă doresc cât mai multe de acum înainte!” (Luiza Barcan, critic şi istoric de artă, jurnalist, membră a U.A.P. din România şi a Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Artă)

casa-goldart-29-corneliu-dragan-targoviste-2016

 

 

 

Cristian Anghel

director executiv al GoldArt

Luiza Barcan 

critic şi istoric de artă

Corneliu Drăgan – Târgovişte

pictor