Noutati:

Expoziție de pictură Antonina Manda @ U-Art Gallery

14 august – 6 septembrie 2018

Pictorița Antonina Manda


Simeză

Credit foto – Antonina Manda


Vernisaj

Ana Amelia Dincă – critic de artă și pictorița  Antonina Manda

“Portretele de copii ocupa locul central în creația Antoninei Manda, artista fiind fascinată de chipurile inocente ale acestora, întregul arsenal de expresivități concentrându-se acum asupra figurii Katyushei, fiica sa, care reflectă copilăria, bucuria și tristețea, armonia și iubirea, neliniștea și întrebările, cele 15 lucrări care alcătuiesc expoziția de la UArt Gallery, devenind o narațiune despre anii de început ai existenței fetiței. Structurate în scenografia unor contexte existențiale cotidiene, elementele selectate pentru a reda confruntarea Katyushei cu lumea înseamnă experiențele prin intermediul cărora aceasta conștientizează și decantează emoțiile, determinate de microcosmosul care vine spre ea și pe care îl descoperă. Prin efecte de trompe l’oil sau prin evocarea în plină pagină a subiectului, prin precizia unui desen realist, printr-o cromatică adesea ponderată, prin cadre detaliate preluate din viața cotidiană a Katyushei, artista ne vorbește despre condiția umană și despre destin. Mâinile, părul blond, umărul peste care cade lumina dimineții, fața inundată de soarele blând al zilei, golul dintre mâinile încordate și ceașca de ceai, dintre flacoanele de medicamente și figura fetiței în convalescență, sunt aspecte ale diferitelor etape de dezvoltare, redate de Antonina Manda în datele talentului pentru portret , dar și ale afecțiunii materne. Pentru fiecare lucrare artista găsește componente ale diversității compoziționale, organizate după rigori profesionale, din care varietatea trăirilor modelului nu lipsește. Folosind metafora plastică, Antonina Manda depășește datele tehnice ale execuției, lăsând starea poetică să se instaleze în lucrările, de multe ori fotografice și încărcate de mister. Acest lucru îl realizează prin redarea unor momente ale copilăriei Katyushei: călătoria, prezența unei jucării, a unui animal, sentimentele acesteia în situații distincte ale existenței, precum suferința, mirarea, somnul, dar și detalii evidențiind gesturi ori fragilitatea anatomiei, delicatețea, feminitatea, grafia unei dantelării a rochiei sau picturalitatea unei texturi. În mod excepțional o vedem pe Katyusha zâmbind sau râzând în tablourile mamei sale, mai degrabă maturitatea privirii ieșind în evidență. Folosind efecte de clarobscur, Antonina Manda este atentă la redarea gradată a eclerajelor, dar și la contrastele puternice de lumină și umbră, ceea ce implică o notă dramatică, imprimată de spațiile posesoare ale unui anumit tenebrosism. Doza de hiperrealism nu este lăsata deoparte. Timpul și spațiul se comprimă, datele imaginii sunt redate cu o anumită minuțiozitate incisivă, capacitatea de reprezentare a pictoriței mergând până în punctul de suprapune a realității peste imaginea artistică. “(Ana Amelia Dincă, critic de artă)